poniedziałek, 13 września 2010

Code Retreat we Wrocławiu

W sobotę miałem przyjemność uczestniczyć w warsztatach Code Retreat we Wrocławiu.

Na początek krótko o tym, co to jest Code Retreat. Są to warsztaty składające się z 6 sesji, podczas których programuje się w parach (każda sesja w innej parze) ćwicząc umiejętności pisania dobrego jakościowo kodu. Podczas każdej z sesji implementuje się grę w życie Conway'a jednak nacisk nie jest kładziony na tym co się piszę, ale jak się piszę. Na początek sesji ustalacie w parach co chcecie ćwiczyć w bieżącej sesji (np. Test Driven Development, Single Responsibility Principle czy używanie metod składających się maksymalnie z 8 linii). Później przez 45 minut piszecie grę w życie, skupiając się nie na problemie, a głównie na tym, co wybraliście sobie do przećwiczenia. Następne 15 minut jest przeznaczone na retrospektywę. Po każdej z sesji należy skasować dotychczasowy kod, aby nie opierać się na nim w kolejnej sesji.

Wrocławskie warsztaty zostały zorganizowane z inicjatywy Grzegorza Dziemidowicza przy współpracy z grupą Kunszt oraz Wrocław JUG. Wydarzenie, w którym wzięło udział 14 osób, było generalną próbą przed zaplanowanym na 23 X 2010 otwartym Code Retreat we Wrocławiu przewidzianym na około 60 osób.
Głównym językiem programowania była Java, jednakże zdarzały się sesję, w których para decydowała się na programowanie w innych językach (np. Scala)

Warsztaty bardzo mi się spodobały, gdyż ich forma gwarantowała nauczenie się czegoś od pozostałych przy jednoczesnym przekazywaniu swojej wiedzy i praktyk stosowanych w programowaniu.

Co ćwiczyłem w sesjach? Większość sesji poświęcona była ćwiczeniu TDD (nie często mam okazję stosować ping-pong programming, więc warsztaty były dla mnie okazją do utrwalenia TDD). Oprócz tego w ćwiczyłem dobre nazewnictwo klas i metod (z tym zawsze mam problem), oraz SRP. Najbardziej podobała mi się sesja, w której zdecydowaliśmy się poćwiczyć programowanie w pełni obiektowe (bez użycia prymitywów). Wyeliminowanie typów prymitywnych z projektu umożliwiło zastosowanie wzorca projektowego Strategia w miejscu, w którym wcześniej to nie było możliwe.

Uważam, że warto było poświęcić czas w sobotę na uczestnictwo w tych warsztatach i z niecierpliwością czekam na Code Retreat w październiku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz